Pune punct conflictelor. Alege medierea! 0752-231-573Suna acum!

Etapa prealabila medierii de fond – denumita si de informare privind medierea

Scopul primei etape, cea prealabila medierii de fond – de informare asa cum a fost denumita in practica, este acela de a mobiliza partile spre negocierea de fond. In aceasta sedinta mediatorul depune toate diligentele pentru ca acel conflict sa fie mediat, discutand cu partile despre avantajele medierii conflictului lor, colectand de la parti cat mai multe date despre conflict si relatie, evaluand cu partile costurile unui proces judiciar, facand, de asemenea, si o scurta perspectiva a efectelor unei medierii si a unui Acord de Mediere. Scopul primei sedinte este indreptarea atentiei partilor catre medierea conflictului, catre o negociere, determinarea acestora spre a solutiona amiabil, prin mediere, disputa lor.

 

Orice mediere incepe prin solicitarea mediatorului de catre ambele parti din conflict sau doar de catre o parte din conflict.

Daca ambele parti din conflict se prezinta la mediator in vederea medierii conflictului lor, mediatorul parcurge impreuna cu acestea prima etapa a procesului de mediere. Prima etapa a medierii consta intr-o sedinta de dialog cu partile in care mediatorul colecteaza date despre conflict si relatia dintre parti, discuta cu partile despre procedura medierii, discuta si analizeaza cu partile avantajele medierii in cazul lor (avantaje care difera ca importanta de la conflict la conflict), discuta cu partile despre rolul si drepturile acestora in mediere. Deasemeni mediatorul este la dispozitia partilor pentru orice lamurire privind medierea conflictului lor, explicandu-le acestora rolul si pozitia sa in medierea conflictului respectiv. Tot in aceasta sedinta exista posibilitatea (depinzand de fiecare mediator ) ca mediatorul cu partile sa evalueze variantele de management ale conflictului lor avand in vedere, mai ales, costurile de timp si de bani. Variantele de management ale conflictului sunt: fie evitarea unei solutionari pe moment si tergiversarea datei in care partile transeaza disputa, fie solutionarea prin mediere, fie solutionarea prin instanta. Este preferabil ca aceasta evaluare a solutionarii conflictului impreuna cu partile sa aiba loc, pentru a le constientiza costurile unui proces judiciar si a evidentia riscurile unui astfel de proces in conflictul lor – atunci cand acestea –riscurile- exista (de ex., in conflictele familiale riscurile exista si le suporta copilul minor). Atat diferentierea intre un timp de cateva saptamani pentru solutionarea prin mediere a unui conflict, si de cativa ani buni pentru solutionarea prin instanta, cat si diferentierea intre costuri de pana in 1000 de lei, de costurile de mii bune de lei cu un proces judiciar sunt argumente forte pentru medierea conflictului. Aceste diferentieri trebueisc aduse la cunostinta justitiabilului de catre mediatori pentru ca partile din conflict sa aleaga in cunostinta de cauza intre o mediere ori un proces judiciar. Este dreptul justiatibililor de a fi bine si corect informati atunci cand aleg o procedura de solutionare a diferendului lor.

Daca solicitarea mediatorului vine doar de la o parte, aceasta poate solicita mediatorului sa pregateasca sedinta preliminara-de informare privind medierea. Mandatarea mediatorului si, ulterior, pregatirea sedintei de informare presupune nelimitativ urmatoarele: redactarea si expedierea invitatiei catre partea adversa din conflict; discutarea cu aceasta telefonic, pe email ori chiar la o intalnire privata despre conflict si pozitia sa la acel moment in conflict; determinarea acesteia de a veni la data si ora stabilita pentru sedinta de informare, in linii mari focusarea acesteia pe problema si determinaarea acesteia spre solutionarea amiabila prin mediere.

Cand ambele parti se prezinta la mediator si parcurg impreuna cu acesta sedinta de informare, se elibereaza un Certificat de Informare, care atesta faptul ca partile au parcurs etapa prealabila negocierii – medierii de fond. Asadar atesta ca ambele au discutat cu mediatorul, atesta faptul ca mediatorul a colectat date despre parti si implicarea lor in conflict, despre punctele lor de vedere si pozitiile pana la acel moment in conflict, atesta ca au fost informate despre procedurile din mediere, drepturile si rolurile lor, atesta ca mediatorul a depus toate diligentele pentru ca respectivul conflict sa fie mediat, insa pentru moment partile raman sa ia decizia daca merg in instanta ori revin la biroul de mediator pentru a negocia o solutie amiabila.

Cand se prezinta doar o parte la sedinta de informare, si cealalta parte refuza in mod expres ori tacit participarea la sedinta, sedinta nu isi poate atinge ratiunea de a se media respectivul conflict, sedinta nu poate avea loc in parametri de neutralitate si impartialitate, mediatorul nu cunoaste punctul de vedere si pozitia partii adverse in conflict, drept pentru care, conform legii se elibereaza un Proces-verbal de catre mediator, in care se specifica faptul ca pentru acea data si acea ora partile din conflict au fost invitate la o sedinta de mediere, si partea x nu a raspuns invitatiei la mediere, drept pentru care sedinta nu s-a putut desfasura.

SURSA ARTICOL: www.juridice.ro

Testimoniale

simonamariavladica5„Prin mediere conflictele sunt privite dintr-o alta perspectiva, ceea ce duce la rezolvarea lor mai rapida...
MEDIATOR LECTOR UNIV. DR. SIMONA MARIA VLĂDICA

Citeste mai departe...

 

Contact

address

Adresa:
Str. Campului, nr. 20 E, Otopeni, Ilfov

phone

Telefon:
0752-231-573

email

Email:
Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.">oAceastă adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.